Level of knowledge of teachers of early childhood education facing situations of urgency and emergency in school

Authors

  • Bruno Lyncon Gonçalves Rodrigues
  • Guilherme Batista Rodrigues
  • Izabella Siqueira Santos
  • Evertton Aurélio Dias Campos

Keywords:

Teacher training, Health education, Emergency, First aid

Abstract

Objective: to present the experience of a first aid training in a school for teachers and employees in situations of urgency and emergency, focusing on accidents prevalent in school environments. Method: The practical-theoretical training was carried out, with the practical help of the Urgem league (Urgem - Urgency and Emergency Academic League) of Uniceplac, on August 30, 2022, with an audience of 30 people of both genders and ages ranging from 23 to 48 years old, covering the topics of Cardiopulmonary Resuscitation, burns, OVACE (Airway Obstruction by Foreign Body), convulsions, and fainting. Results: during the presentation there was interaction among the teachers, where they were asked about situations experienced on the subject and if the school has the necessary materials to perform this first aid in case of accidents. Conclusion: many child education professionals are unprepared to act in an emergency situation, because the theme is little worked in the educators' training and in the school environment, thus the need for training is observed so that any lay person can perform the proper first aid care to the victim.

References

Cardoso TAO. Manual de primeiros socorros. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz; 2003.

(https://www.fiocruz.br/biosseguranca/Bis/manuais/biosseguranca/manualdeprimeirossocorros.pdf)

Dantas RA, Dantas DV, SilNascimento e Silva IR, De Araújo NM, Laurentino AM, Nunes HM, Ribeiro MD. Abordagem dos primeiros socorros na escola: crianças, adolescentes e professores aprendendo a salvar vidas. Enfermagem Brasil [Internet]. 16 jul 2018 [citado 3 nov 2022];17(3):259. Disponível em: https://doi.org/10.33233/eb.v17i3.1186

Brasil. Art. 135 do código penal. Decreto-lei 2848/40. Omissão de socorro. 07 de dezembro de 1940.

Ritter NS, Pereira NS, Silva SM, Soares RM, Thum C. A importância de se trabalhar o conhecimento de socorros em âmbito escolar. XV seminário internacional de educação no Mercosul, 2013. (https://www.unicruz.edu.br/mercosul/pagina/anais/2013/SAUDE/ARTIGOS/A%20IMPORTANCIA%20DE%20SE%20TRABALHAR%20O%20CONHECIMENTO%20DE%20SOCORROS%20EM%20AMBITO%20ESCOLAR..PDF)

Nogueira MH, Nascimento PF, Silva LA, Alcântara DS, Rocha JC, Buges NM, Pinheiro JD, Aguiar N, Ribeiro MD, Cirqueira SM. O conhecimento dos professores do ensino fundamental em primeiros socorros. Revista Eletrônica Acervo Saúde [Internet]. 19 jul 2022 [citado 3 nov 2022];15(7):e9958. Disponível em: https://doi.org/10.25248/reas.e9958.2022

Dos Santos Okabe J, Paula Boaventura A. Primeiros Socorros na escola para alunos do ensino fundamental. In: XXIV Congresso de Iniciação Científica da UNICAMP - 2016 [Internet]; 19-21 out 2016. Campinas - SP, Brazil: Galoa; 2016 [citado 3 nov 2022]. Disponível em: https://doi.org/10.19146/pibic-2016-50820

Brolezi EA. Orientações de primeiros socorros em urgência e emergência na escola. p.111-123, 2018.

(https://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2018/06/15primeiros_socorros_naescola.pdf)

Brasil. Lei Lucas (13722/18). Obriga as escolas, públicas e privadas e espaços de recreação infantil a se prepararem para atendimentos de primeiros socorros. 04 de outubro de 2018.

Instituto Brasileiro de APH – IBRAPH. Primeiros Socorros com ênfase na lei Lucas. Salvador – BA; 2022.

(file:///C:/Users/Acer/Downloads/IBRAPH-SLIDES-PS-LEI-LUCAS-CURSO-COMPLETO.pdf)

Fioruc BE, Molina AC, Vitti Junior W, Lima SA. Educação em saúde: abordando primeiros socorros em escolas públicas no interior de São Paulo. Revista Eletrônica de Enfermagem [Internet]. 30 set 2008 [citado 3 nov 2022];10(3). Disponível em: https://doi.org/10.5216/ree.v10.46619

Zonta JB, Eduardo AH, Ferreira MV, Chaves GH, Okido AC. Autoconfiança no manejo das intercorrências de saúde na escola: contribuições da simulação in situ. Revista Latino-Americana de Enfermagem [Internet]. 2019 [citado 3 nov 2022];27. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1518-8345.2909.3174

Pereira JD, Mesquita DD, Garbuio DC. Educação em saúde: efetividade de uma capacitação para equipe do ensino infantil sobre a obstrução de vias aéreas por corpo estranho. Revista Brasileira Multidisciplinar [Internet]. 8 out 2020 [citado 3 nov 2022];23(2Supl.):17-25. Disponível em: https://doi.org/10.25061/2527-2675/rebram/2020.v23i2supl..828

Cabral E, Oliveira MD. Primeiros socorros na escola: conhecimento dos professores. Ensino, Saude e Ambiente [Internet]. 22 maio 2017 [citado 3 nov 2022];10(1). Disponível em: https://doi.org/10.22409/resa2017.v10i1.a21255

Da Silva LG, Da Costa JB, Furtado LG, Tavares JB, Costa JL. Primeiros socorros e prevenção de acidentes no ambiente escolar: intervenção em unidade de ensino. Enfermagem em Foco [Internet]. 10 nov 2017 [citado 3 nov 2022];8(3). Disponível em: https://doi.org/10.21675/2357-707x.2017.v8.n3.893

Published

2022-09-30

How to Cite

Rodrigues, B. L. G., Rodrigues, G. B., Santos, I. S., & Campos, E. A. D. (2022). Level of knowledge of teachers of early childhood education facing situations of urgency and emergency in school. Revista REVOLUA, 1(1), 87–95. Retrieved from https://revistarevolua.emnuvens.com.br/revista/article/view/19

Issue

Section

Relato de Experiência

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.