Resilience in University Professors

Authors

  • Danielle Guimarães Negrão de Deus
  • Deborah Cristinny Ximenes Oliveira
  • Karine Teodoro dos Santos
  • Rodrigo Marques da Silva

Keywords:

Psychological Resilience, Teaching, Stress

Abstract

Objective: to analyze the scientific production on resilience in University Professors. Method: A literature review was performed, covering all the bibliography published in books, magazines, newspapers, monographs, theses. Data were collected from the SciELO, LILACS and MEDLINE databases. Articles in Portuguese, free of charge and published in up to ten years, were included, and papers in other languages, incomplete, were excluded. Results: We selected and used 16 papers in the formulation of the review, counting original articles, review articles, course conclusion papers. Conclusion: Resilient university professors demonstrate flexibility, perseverance and a positive attitude in the face of adversity. They are able to cope with stress while maintaining emotional balance and mental health.

References

Marchezini V, Almeida Forini H. Dimensões sociais da resiliência a desastres. Redes. Revista do Desenvolvimento Regional [Internet]. 2019;24(2):9-28. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=552064521002

Schultz CC, Corrêa KID, Vaz SMC, Colet C de F, Stumm EMF. Resilience of the nursing team in the hospital scope with emphasis on the pandemic COVID-19. RSD [Internet]. 2020 Nov. 4 [citado 2023 Mai 19];9(11):e539119466. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/9466

de Oliveira EC, dos Santos VM. Adoecimento mental docente em tempos de pandemia / Teaching mental health in pandemic times. Braz. J. Develop. [Internet]. 2021 Abr. 15 [citado 2023 Mai 19];7(4):39193-9. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/28307

de Oliveira KL, Fernandes CC. A profissão docente frente as exigências da sociedade contemporânea: um olhar dirigido à saúde do professor para a prevenção da Síndrome de Burnout. SES [Internet]. 2023 Mar. 27 [citado 2023 Mai 19];4(1):118-35. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/ses/article/view/1016

Silva MS e. Teacher illness: analysis of the profile of leave from work in the district division of the central-south zone of the municipal education department in Manaus-Am/Brazil. RSD [Internet]. 2022 Dez. 20 [citado 2023 Mai 19];11(17):e55111738701. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/38701

Leonello VM, Oliveira MA de C. Higher education in nursing: the faculty work process in different institutional contexts. Revista da Escola de Enfermagem da USP. 2014 Dez;48(6):1093–102.

Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. [Internet]. Brasília; 1996 [citado 2023 mai. 15]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Pimenta SG, Anastasiou L das GC. Docência no ensino superior. Docência no ensino superior, 4. Ed. 2010;[citado 2023 maio 10].

Balbachevsky E. Academic careers in Brazil: the legacy of the past. J Prof. 2011;4(2):121-95.

Silvério MR, Patrício ZM, Brodbeck IM, Grosseman S. O ensino na área da saúde e sua repercussão na qualidade de vida docente. Revista Brasileira de Educação Médica [Internet]. 2010 Mar 1 [citado 2023 mai. 15];34:65–73. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/QfCSMnRynHgRY5CZkTFtFDL/abstract/?lang=pt

Lemos MC, Passos JP. Satisfação e frustação no desempenho do trabalho docente em enfermagem. REME Rev Min Enferm. 2012;16(1):48-55.

Carlotto MS. Síndrome de burnoute caraterísticas de cargo em professores universitários. Revista Psicologia Organizações e Trabalho [Internet]. 2004 Dez 1 [citado 2023 mai. 15];4(2):145–62. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-66572004000200007.

Sun W, Wu H, Wang L. Occupational Stress and Its Related Factors among University Teachers in China. Journal of Occupational Health. 2011 Jul;53(4):280–6.

Coronetti A, Nascimento ERP do, Barra DCC, Martins J de J. O estresse da equipe de enfermagem na unidade de terapia intensiva: o enfermeiro como mediador. ACM arq catarin med [Internet]. 2006 [citado 2023 mai. 15]; Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-445575.

Couto H de A, Vieira FLH, Lima EG. Estresse ocupacional e hipertensão arterial sistêmica. Rev bras hipertens [Internet]. 2007 [citado 2023 mai. 15];112–5. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-463847.

Rabia S, Christopoulos TP. Professional and personal incompatibilities with demands on managers . REGE Rev. Gest. (Online) [Internet]. 2008Sep.1 [citado 2023 mai. 15];15(3):37-54. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rege/article/view/36645.

Da Cunha MI. Calidad de la docencia: Resiliencia y compromiso en las histórias y contextos de docentes universitarios con experiência. Educ. Sup. Soc [Internet]. 29 de julio de 2022 [citado 13 de maio de 2023];34(1):206-29. Disponível em: https://iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/v34i1-8.

Cunha MI da, Zanchet BMBA. A problemática dos professores iniciantes: tendência e prática investigativa no espaço universitário. Educação [Internet]. 2010 Dec 1 [citado 13 de maio de 2023];33(03):189–97. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-25822010000300004&script=sci_abstract.

Pires D, Maria S, Moreira A. Formação de professores: a construção da docência e da atividade pedagógica na Educação Superior. Revista Diálogo Educacional [Internet]. 2013 [citado 13 de maio de 2023];13(38):49–68. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.phppid=S1981416x2013000100003&script=sci_abstract&tlng=pt.

Braun JR, Bolzan DPV. Resiliência docente e alternância pedagógica na aprendizagem dos professores iniciantes: os movimentos em meio aos contextos emergentes. Rev. Inter. Educ. Sup. [Internet]. 12º de maio de 2022 [citado 13 de maio de 2023];9(00):e023010. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8664900.

Pimenta SG, Anastasiou L das GC. Docência no ensino superior. Docência no ensino superior, 4. ed. 2010 ;[citado 2023 maio 13].

Moreira JAM, Henriques S, Barros D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia. 2020 Jun 3;(34):351–64.

Published

2023-08-07

How to Cite

Deus, D. G. N. de, Oliveira, D. C. X., Santos, K. T. dos, & Silva, R. M. da. (2023). Resilience in University Professors. Revista REVOLUA, 2(3), 395–401. Retrieved from https://revistarevolua.emnuvens.com.br/revista/article/view/63

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>