Resilience in primary school teachers

Authors

  • Ana Valéria Ferreira Paes
  • Mauro Jorge
  • Maria Eduarda Silva Martins
  • Natanielly dos Santos Reis
  • Marcus Vinícius Ribeiro Ferreira

Keywords:

Resilience, Teachers, Psychological Stress

Abstract

Objective: To analyze the scientific production on resilience in elementary school teachers.  Method: The methodology used for the elaboration of this study was the literature review. Data were collected in March and April 2023 with articles published from 2015 to 2023 in the Scientific Electronic Library Online (SciELO), Google Scholar, and in the Nursing Databases (BDENF). Results: A total of 13 publications were found, 5 of which were eliminated by the initial reading of the titles. When reading the abstracts of the remaining 8 articles according to the inclusion/exclusion criteria, 4 articles were eliminated: 1 study conducted by health professionals other than nurses, 1 study because it was not directly related to the theme, and 2 studies were outside the time frame. The remaining 4 articles were read in full and kept in the final sample of this review. Conclusion: resilience is the individual's ability to adapt and constantly evolve in the face of difficulties/complications experienced in their daily lives.

References

MARTINS, J. M. M. T. (2008). Burnout na profissão docente. (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Porto;

MOLINA, M. L., FIALHO, A. R., DO AMARAL, P. L., DE LIMA BACH, S., DA ROCHA, L. M., & DE MATTOS SOUZA, L. D. (2017). Bem-estar e fatores associados em professores do ensino fundamental no sul do Brasil. Revista CEFAC, 19(6), 812-820.

FREIRE, I., BAHIA, S., ESTRELA, M. T., & AMARAL, A. (2014). A dimensão emocional da docência: contributo para a formação de professores. Revista Portuguesa de Pedagogia, 46(2), 151-171.

ANGST, R. (2009). Psicologia e resiliência: uma revisão de literatura. Psicologia argumento, 27(58), 253-260.

SOUSA, C. S., & GUERREIRO, A. (2014). Resiliência educacional e construção do conhecimento. Educação (UFSM), 39(3), 567-576.

PASQUALOTTO, R. A., & LÖHR, S. S. (2017). Habilidades sociais e resiliência em futuros professores. Psicologia Argumento, 33(80), 310-320.

CARDOSO R. (1999). O Stress na profissão docente. Porto: Porto Editora.

COUTINHO, C. P., FLORES, M. A. (2014). Introdução a formação e trabalho docente: diversidade e convergências. De Facto Editores.

Capelo, M. R. T. F., & Pocinho, M. (2014). Autoeficácia docente: predição da satisfação dos professores. Educar em revista, 54, 175-184.

MACHADO, T. S., & PARDAL, A. (2015). Regulação das emoções e padrões de aprendizagem em adolescentes: Um estudo com o REQ-2. Colóquio Internacional de Psicologia e Educação: Diversidade e educação: Desafios atuais, 69-84.

NUNES-VALENTE, M., & MONTEIRO, A. P. (2016). Inteligência emocional em contexto escolar. Revista Eletrónica de Educação e Psicologia, 7, 1-11.

MEDEIRO, J. V. H. (2017). Gestão das emoções na educação. (Dissertação de Mestrado), Escola Superior de Educação João de Deus. Lisboa, Portugal.

HILÁRIO, A. R. L. (2012). Práticas de educação emocional no 1.º ciclo do ensino básico. (Dissertação de Mestrado). Instituto Politécnico de Beja. Beja.

SOARES J. (2018). Reload, menos stress, melhor performance. Porto:Porto Editora.

MARCOS L. (2012). Superar a adversidade: O poder da resiliência. Lisboa: Booket.

CARLOTTO M. (2012). Síndrome de Burnout em professores: Avaliação, fatores associados e intervenção. Porto: Livpsic.

RAPOSO, C. D. J. S. (2015). À descoberta das emoções sociais: vergonha e culpa: implementação e avaliação de duas sessões de um programa para a promoção de competências emocionais: um enfoque comunitário. (Dissertação de Mestrado). Universidade dos Açores. Açores, Portugal.

Published

2024-04-29

How to Cite

Paes, A. V. F., Jorge, M., Martins, M. E. S., Reis, N. dos S., & Ferreira, M. V. R. (2024). Resilience in primary school teachers. Revista REVOLUA, 2(4), 467–473. Retrieved from https://revistarevolua.emnuvens.com.br/revista/article/view/75

Most read articles by the same author(s)